Polska

Witamy w Rzeczpospolitej Polskiej!

Ogłoszenie

!!!!!!UWAGA!!!!!! Znajdujesz się właśnie na starym forum! Link do nowego: rp.vgh.pl

#1 14-10-2014 12:54:11

 Józef Piłsudski

Prezydent, Marszałek Polski, Wódz Naczelny WP

Konstytucja z dnia 14 października 2014

Ustawa Konstytucyjna
z dnia 14 października 2014
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/God%C5%82o_II_Rzeczypospolitej.png/85px-God%C5%82o_II_Rzeczypospolitej.png



I. Rzeczpospolita Polska

Art. 1

1. Rzeczpospolita Polska jest niepodległym państwem wirtualnym.
2. Rzeczpospolita Polska jest wspólnym dobrem obywateli.
3. Symbole Polski, będą określone w ustawie.

Art. 2

1. Na czele Państwa stoi Prezydent Rzeczypospolitej.
2. Na Nim spoczywa odpowiedzialność wobec Boga i historii za losy Państwa.
3. Jego obowiązkiem naczelnym jest troska o dobro Państwa, gotowość obronną i stanowisko wśród narodów świata.

Art. 3

1. Organami Państwa, pozostającemi pod zwierzchnictwem Prezydenta Rzeczypospolitej, są:
 Rząd,
 Sejm,
 Siły Zbrojne,
 Sądy,
2. Ich zadaniem naczelnem jest służenie Rzeczypospolitej.

Art. 4

1. Każdy obywatel jest wolny.
2. Państwo zapewnia mu swobodny rozwój, a gdy tego dobro powszechne wymaga, nadaje mu kierunek lub normuje jego warunki.

Art. 5

1. Państwo zapewnia obywatelom wolność sumienia, słowa i zrzeszeń.
2. Granicą tych praw jest dobro powszechne.

Art. 6

Obywatele winni są Państwu wierność oraz rzetelne spełnianie nakładanych przez nie obowiązków.

Art. 7

Ani pochodzenie, ani wyznanie, ani płeć, ani narodowość nie mogą być powodem ograniczenia praw obywatela.

Art. 8

1. Praca jest podstawą rozwoju i potęgi Rzeczypospolitej.
2. Państwo roztacza opiekę nad pracą i sprawuje nadzór nad jej warunkami.

Art. 9

Państwo dąży do zespolenia wszystkich obywateli w harmonijnym współdziałaniu na rzecz dobra powszechnego.

II. Prezydent

Art. 10

Prezydent Rzeczypospolitej, jako czynnik nadrzędny w Państwie, harmonizuje działania naczelnych organów państwowych.

Art. 11

Prezydent Rzeczypospolitej:
 a) mianuje według swego uznania Premiera, a na jego wniosek mianuje Ministrów;
 b) zwołuje i rozwiązuje Sejm;
 c) zarządza otwarcie, odroczenie i zamknięcie sesji Sejmu;
 d) jest Zwierzchnikiem Sił Zbrojnych;
 e) reprezentuje Państwo nazewnątrz, przyjmuje przedstawicieli państw obcych i wysyła przedstawicieli Państwa Polskiego;
 f) stanowi o wojnie i pokoju;
 g) zawiera i ratyfikuje umowy z innymi państwami;
 h) obsadza urzędy państwowe, Jemu zastrzeżone.

Art. 12

1. Prezydent Rzeczypospolitej korzysta z uprawnień osobistych, stanowiących Jego prerogatywy.
2. Do prerogatyw tych należy:
 a) wskazywanie jednego z kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej i zarządzanie głosowania powszechnego;
 b) wyznaczanie na czas wojny następcy Prezydenta Rzeczypospolitej;
 c) mianowanie i odwoływanie Premiera, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego i Prezesa Najwyższej Izby Kontroli;
 d) mianowanie i zwalnianie Naczelnego Wodza;
 e) powoływanie sędziów Trybunału Stanu;
 f) powoływanie osób piastujących mandat z wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej;
 g) rozwiązywanie Sejmu przed upływem kadencji;
 h) oddawanie członków Rządu pod sąd Trybunału Stanu;
 i) stosowanie prawa łaski.

Art. 13

Akty urzędowe Prezydenta Rzeczypospolitej wymagają do swej ważności podpisu Premiera.

Art. 14

1. Prezydent Rzeczypospolitej za swe akty urzędowe nie jest odpowiedzialny.
2. Za czyny, niezwiązane ze sprawowaniem urzędu, Prezydent Rzeczypospolitej nie może być pociągnięty do odpowiedzialności w okresie urzędowania.

Art. 15

1. Wybór Prezydenta Rzeczypospolitej odbywa się w sposób następujący:
2. Kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej wybiera Zgromadzenie Elektorów.
3. Ustępującemu Prezydentowi Rzeczypospolitej służy prawo wskazania innego kandydata.

Art. 16

1. Zgromadzenie Elektorów składa się z Marszałka Sejmu, jako przewodniczącego, Vicemrszałka Sejmu, jako jego zastępcy, z Premiera, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Wodza Naczelnego oraz z max. 3 elektorów, wybranych z pośród obywateli najgodniejszych w 2/3 przez Sejm.
2. Mandaty elektorów wygasają z mocy samego prawa w dniu objęcia urzędu przez nowego Prezydenta Rzeczypospolitej.

Art. 17

1. Zgromadzenie Elektorów zwołuje Prezydent Rzeczypospolitej najpóźniej na 10 dzień przed upływem swego urzędowania.
2. Na trzy dni przed terminem Zgromadzenia, Sejm zbiorze się na zaproszenie Marszałka celem dokonania wyboru elektorów.
3. Po wybraniu kandydatów, Prezydent ogłasza wybory powszechne.

Art. 18

1. Prezydent Rzeczypospolitej składa przed objęciem urzędu przysięgę treści następującej:
 Świadom odpowiedzialności wobec Boga i historii za losy Państwa, przysięgam Panu Bogu Wszechmogącemu, w Trójcy Świętej Jedynemu, na urzędzie Prezydenta Rzeczypospolitej: praw zwierzchniczych Państwa bronić, jego godności strzec, ustawę konstytucyjną stosować, względem wszystkich obywateli równą kierować się sprawiedliwością, zło i niebezpieczeństwo od Państwa odwracać, a troskę o jego dobro za główny poczytywać sobie obowiązek. Tak mi dopomóż Bóg i Święta Syna Jego Męka. Amen.
2. Akt złożenia przysięgi stwierdzają podpisem: nowowybrany Prezydent Rzeczypospolitej oraz osoby urzędowe, obecne przy zaprzysiężeniu.

Art. 19

1. Okres urzędowania Prezydenta Rzeczypospolitej trwa dwa lata, licząc od dnia objęcia urzędu.

Art. 20

Jeżeli przed upływem dwuletniego okresu urzędowania nastąpi zgon Prezydenta Rzeczypospolitej albo Prezydent zrzeknie się urzędu — Marszałek Sejmu zwoła niezwłocznie Zgromadzenie Elektorów celem wskazania przez nie kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej, a w razie wskazania ze swej strony innego kandydata zarządzi głosowanie powszechne.

Art. 21

1. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie może trwale sprawować urzędu, Marszałek Sejmu zwoła sesję sejmu celem rozstrzygnięcia czy urząd Prezydenta należy uznać za opróżniony.
2. Uchwała, uznająca urząd za opróżniony, zapada większością 3/5 ustawowej liczby posłów.
3. W przypadku powzięcia powyższej uchwały, Marszałek Sejmu zwoła niezwłocznie Zgromadzenie Elektorów.

Art. 22

1. W razie wojny okres urzędowania Prezydenta Rzeczypospolitej przedłuża się do upływu trzech miesięcy od zawarcia pokoju; Prezydent Rzeczypospolitej osobnym wyznaczy swego następcę na wypadek opróżnienia się urzędu przed zawarciem pokoju.
2. W razie objęcia przez następcę urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej, okres jego urzędowania trwa do upływu trzech miesięcy od zawarcia pokoju.

III. Rząd

Art. 23

1. Rząd kieruje sprawami Państwa, niezastrzeżonemi innym organom władzy.
2. Rząd składa się z Premiera i Ministrów.
3. Premier reprezentuje Rząd, kieruje jego pracami oraz ustala ogólne zasady polityki państwowej.
4. Ministrowie kierują poszczególnymi działami administracji państwowej albo spełniają poruczone im zadania szczególne.

Art. 24

Ministrowie dla rozstrzygania spraw wymagających uchwały wszystkich członków Rządu tworzą Radę Ministrów pod przewodnictwem Premiera.

Art. 25

1. Premier Rada Ministrów i Ministrowie mają prawo wydawać rozporządzenia celem wykonania aktów ustawodawczych i z powołaniem się na nie.
2. Rozporządzenia te nie mogą stać w sprzeczności z aktami ustawodawczymi i będą ogłaszane w Dzienniku Ustaw.

Art. 26

Premier i Ministrowie są odpowiedzialni politycznie przed Prezydentem Rzeczypospolitej i mogą być przez Niego w każdym czasie odwołani.

Art. 27

1. Sejm, w wykonaniu prawa kontroli parlamentarnej nad działalnością Rządu, może zażądać ustąpienia Rządu lub Ministra.
2. Wniosek taki może być zgłoszony tylko podczas sesji zwyczajnej, a głosowanie nad nim nie może się odbyć na posiedzeniu, podczas którego został zgłoszony.
2. Jeżeli za wnioskiem wypowie się Sejm zwykłą większością głosów, a Prezydent Rzeczypospolitej w ciągu trzech dni nie odwoła Rządu lub Ministra, ani też Izb Ustawodawczych nie rozwiąże — wniosek będzie rozpatrzony jeszcze raz.
3. Jeżeli Sejm wypowie się za wnioskiem,  Prezydent Rzeczypospolitej odwoła Rząd lub Ministra, chyba że rozwiąże Sejm.

Art. 28

1. Niezależnie od odpowiedzialności politycznej przed Prezydentem Rzeczypospolitej i parlamentarnej przed Sejmem, Premier  i Ministrowie ponoszą odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu za umyślne naruszenie Konstytucji lub innego aktu ustawodawczego, dokonane w związku z urzędowaniem.
2. Prawo pociągania Premiera lub Ministra do odpowiedzialności konstytucyjnej służy Prezydentowi Rzeczypospolitej, a także Sejmowi.
3. Uchwała Sejmu, oddająca Premiera lub Ministra pod sąd Trybunału Stanu, zapada większością 3/5 głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

IV. Sejm

Art. 29

1. Sejm sprawuje funkcje ustawodawcze i kontrolę nad działalnością Rządu.
2. Kontrola nad działalnością Rządu wyraża się w prawie Sejmu:
 a) żądania ustąpienia Rządu lub Ministra;
 b) pociągania wespół Premiera lub Ministra do odpowiedzialności konstytucyjnej;
 c) interpelowania Rządu;
 d) zatwierdzania corocznie zamknięć rachunków państwowych i udzielania Rządowi absolutorjum;
 e) udziału w wykonywaniu kontroli nad długami Państwa.
3.Funkcje rządzenia Państwem nie należą do Sejmu.

Art. 30

1. Sejm składa się z posłów, wybranych w głosowaniu powszechnem, tajnem, równem i bezpośredniem.
2. Kadencja Sejmu trwa rok, licząc od dnia zwołania.
3. Rozwiązanie Sejmu przed upływem kadencji wymaga wskazania powodu.
4. Nowe wybory zarządza Prezydent Rzeczypospolitej w ciągu trzydziestu dni od rozwiązania Sejmu.
5. Głosowanie odbędzie się nie później niż sześćdziesiątego dnia po zarządzeniu wyborów.
6. W głosowaniu nie biorą udziału wojskowi, należący do zmobilizowanej części wojska.

Art. 31

1. Prawo wybierania ma każdy obywatel bez różnicy płci, który korzysta w pełni z praw cywilnych i obywatelskich.
2. Prawo wybieralności ma każdy obywatel.
3. Ordynacja wyborcza do Sejmu ustali kreśli liczbę posłów.

Art. 32

1. Sejm wybiera ze swego grona Marszałka na okres kadencji.
2. Do czasu ukonstytuowania się następnego Sejmu, Marszałek zachowuje uprawnienia, służące mu przy wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej.

Art. 33

1. Sejm będzie zwołany na pierwsze posiedzenie w nowej kadencji nie później niż trzydziestego dnia po ogłoszeniu wyniku wyborów.
2. Sesja zwyczajna Sejmu będzie otwarta corocznie.
3. Sesja zwyczajna może być odroczona na dni trzydzieści.
4. Odroczenie na okres dłuższy lub ponowienie odroczenia wymaga zgody Sejmu.
5. Okresu przerwy, spowodowanej odroczeniem sesji, nie wlicza się do biegu terminów, przepisanych Konstytucją dla czynności Sejmu.

Art. 34

1. Prezydent Rzeczypospolitej według swego uznania może w każdym czasie zarządzić otwarcie sesji nadzwyczajnej Sejmu, a uczyni to w ciągu dni trzydziestu na wniosek co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
2. Podczas sesji nadzwyczajnej przedmiotem obrad Sejmu mogą być wyłącznie sprawy, wymienione w zarządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej.

Art. 35

Uchwały sejmu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/3 ustawowej liczby posłów, jeżeli Konstytucja inaczej nie stanowi.

Art. 36

1. Posiedzenia Sejmu są jawne.
2. W obradach mogą brać udział tylko: posłowie, rząd i Prezydent.
3. Głosować nad jaką ustawą mogą wyłącznie posłowie.
4. Prawo przewówienia w Sejmie, mają oprócz posłów Prezydent, Premier i/lub Ministrowie, a za zgodą posłów także goście zagraniczni.
5. Nikogo nie można pociągać do odpowiedzialności za ogłaszanie i rozpowszechnianie sprawozdań z jawnych obrad Sejmu, jeżeli odtwarzają one w pełni i ściśle przebieg tych obrad.

Art. 37

1. Posłowie składają przed objęciem mandatu ślubowanie treści następującej:
 Świadom obowiązku wierności wobec Państwa Polskiego, ślubuję uroczyście i zaręczam honorem, jako poseł na Sejm Rzeczypospolitej, w pracy na rzecz dobra Państwa nie ustawać, a troskę o jego godność, zwartość i moc za pierwsze mieć sobie przykazanie.
2. Odmowa ślubowania lub ślubowanie z zastrzeżeniem równoznaczne jest z nieprzyjęciem mandatu.

Art. 38

Posłowie odpowiadają za działalność, nie związaną z uczestnictwem w pracach Sejmu, narówni z innymi obywatelami.

Art. 39

Posłowi nie wolno na swoje, ani na obce imię, ani też w imieniu przedsiębiorstw, spółek lub towarzystw na zysk obliczonych, nabywać dóbr państwowych ani uzyskiwać ich dzierżaw, podejmować się dostaw i robót rządowych, ani otrzymywać od Rządu koncesji lub innych korzyści osobistych.

Art. 40

V. Ustawodawstwo

Art. 41

1. Aktami ustawodawczemi są:
 a) ustawy,
 b) dekrety Prezydenta Rzeczypospolitej.
2. Żaden akt ustawodawczy nie może stać w sprzeczności z Konstytucją.

VI. Siły zbrojne

Art. 42

Wszystko co związane z Wojskiem Polskim, będzie określone w ustawie.

VII. Wymiar sprawiedliwości.

Art. 43

1. Sądy wymierzają sprawiedliwość w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Sędziów wybiera Prezydent Rzeczypospolitej.

Art. 44

Sędzia może być złożony z urzędu, zawieszony w urzędowaniu, przeniesiony na inne miejsce lub w stan spoczynku wbrew swojej woli jedynie mocą orzeczenia sądowego i tylko w przypadkach, ustawą przewidzianą.

Art. 45

Sędzia nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zezwolenia Trybunału Stanu ani zatrzymany bez nakazu sądu, chyba że został schwytany na gorącym uczynku.

Art. 46

1. Żadna ustawa nie może zamykać obywatelowi drogi sądowej dla dochodzenia krzywdy lub szkody.
2. Poręcza się wolność osobistą, nietykalność mieszkania i tajemnicę korespondencji.

Art. 47

Prezydent Rzeczypospolitej władny jest aktem łaski darować lub złagodzić skazanemu karę, wymierzoną orzeczeniem prawomocnym, tudzież uchylić skutki skazania.

Art. 48

Powołuje się:
a) Sąd Narodowy
b) Trybunał Stanu

VIII. Podział administracyjny

Art. 49

1. W Rzeczypospolitej Polskiej, jest podział na województwa:
-nowosądeckie - Nowy Sącz, Tarnów, Zakopane
-krakowskie - Kraków, Bochnia, Wieliczka
-lubelskie - Lublin, Pińsk, Zamość
-wielkopolskie - Poznań, Gniezno, Bydgoszcz
-mazowieckie - Warszawa, Łódź, Siedlce
-wileńskie - Wilno, Nowogródek, Baranowicze
-podkarpackie - Mielec, Rzeszów, Przemyśl
-lwowskie - Lwów, Stanisławów, Tarnopol
-ślaskie - Katowice, Chorzów, Cieszyn
-pomorskie - Toruń, Gdańsk, Gdynia
2. Zmiana granic województw i/lub stworzenie nowych wymaga pozwolenia Sejmu.

Art. 50

Każde województwo posiada swojego Wojewode, powoływanego przez Prezydenta Rzeczypospolitej.

IX. Stan zagrożenia

Art. 51

W razie zagrożenia Państwa z zewnątrz, jak również w razie rozruchów wewnętrznych lub rozległych knowań o charakterze zdrady stanu, zagrażających ustrojowi lub bezpieczeństwu Państwa albo bezpieczeństwu obywateli — Rada Ministrów za zezwoleniem Prezydenta Rzeczypospolitej zarządzi stan wyjątkowy na obszarze całego Państwa lub części.

Art. 52

1. W razie konieczności użycia sił zbrojnych do obrony Państwa Prezydent Rzeczypospolitej zarządzi stan wojenny na obszarze całego Państwa lub jego części.
2. Podczas trwania stanu wojennego Prezydent Rzeczypospolitej ma prawo bez upoważnienia Sejmu wydawać dekrety w zakresie ustawodawstwa państwowego z wyjątkiem zmiany Konstytucji, przedłużyć kadencję Sejmu do czasu zawarcia pokoju oraz otwierać, odraczać i zamykać sesje Sejmu w terminach, dostosowanych do potrzeb obrony Państwa, jak również powoływać do rozstrzygania spraw, wchodzących w zakres działania Sejmu w zmniejszonym składzie, wyłonionym przez te Izby.
3. W czasie trwania stanu wojennego Rząd korzysta z uprawnień przewidzianych ustawą o stanie wyjątkowym, a nadto z uprawnień szczególnych, określonych ustawą o stanie wojennym.

X. Zmiana konstytucji

Art. 53

Zmiana konstytucji może być dokonana z inicjatywy Prezydenta  i/lub 2/3 liczby posłów.

XI. Przepisy końcowe

Art. 54

Niniejsza ustawa konstytucyjna wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Józef Piłsudski
Prezydent Rzeczypospolitej


Józef Piłsudski
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Marszałek Polski

Offline

Copyright ˆ Polska 2014-2015

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.warofdragons.pun.pl www.siedmiumistrzowmiecza.pun.pl www.nvbakugan.pun.pl www.animacjaspoleczna.pun.pl www.narutograa.pun.pl